5 подли трика, на които се връзваме, когато пазаруваме

5 подли трика, на които се връзваме, когато пазаруваме
Снимка: Martin Abegglen
20 Юни 2016

Представяме ви 5 подли маркетингови трика, на които се връзваме всеки път, когато отидем до магазина, за да си набавим необходимото.

1. Краткосрочните намаления.

Защо да чакаме за празнични разпродажби, когато можем да намерим големи промоции почти всеки ден от седмицата? В момента намаленията, които траят точно един ден, са толкова актуални, че се появяват навсякъде. Тактиката е доста проста – „Продажна цена 139 99 лв., моментната цена 49 99 лв.“

Докато продуктът ви примамва с красивата си опаковка, всичко, което наистина виждате с тази стратегия, е че продавача намаля много от първоначалната цена. Истината е, че подобни съмнителни отстъпки могат да се окажат доста рискови предложения.

2. Ценообразуване с примамка.

Ако има малък и голям размер ( пакет пуканки, да речем) и малкият е 2 лв., а големият е 6 лв., повечето хора ще купят малкия. Въпреки това, ако добавите среден размер пуканки на цена 5 лв., повечето хора ще купят големия пакет, защото си казват: „О, цената е само с един лев повече от средния пакет, а количеството е много по-голямо.“

Добре дошли в ценообразуването с примамка – тактика, която увеличава продажбите на изделия с висока печалба чрез създаване на друга версия на продукта, единствено за да направи по-скъпите версии да изглеждат икономични в сравнение.

Най-лесният начин да се забележи този трик е, когато човекът зад касата ви запита: „Искате ли да вземете най-големия пакет, само за 25 стотинки повече?“

3. Нечетно-четно ценообразуване.

Тази ценова стратегия е толкова често срещана, че е станала направо задължителна.
Потребителите са по-склонни да купуват нещо на цена, завършваща на нечетно число, което е малко по-малко от цяло, четно число. Ето защо много от нещата са на цена 4 99, 4 97 или 4 95  лв. вместо 5 лв. Показването на цена малко по-ниска от цялото число някак си прави продукта по-привлекателен.

Тази тактика се крепи на странна психологическа склонност на потребителите винаги да закръглят цените надолу, което означава, че при цена 1 99 потребителите са по-склонни да закръглят на 1, а не на 2, дори и на глас да казват, че то струва 2 лева.

4. Купете един, получавате втори безплатно!

Ах, да, едно от най-мощните оръжия на маркетинга.

Хората се привличат от думата безплатно, което ги кара да купуват повече, отколкото са планирали. Това предизвиква изкупуването на повече продукти от обикновено, въпреки че печалбата за единица продукт ще излезе по-ниска.
Тази тактика идва във всички форми и размери, особено когато пазарувате облекло, като например обувки. Ако е обявено, че закупувайки конкретен чифт обувки, вие можете да вземете още един на по-ниска цена (или безплатно), това често води до покупка на нещо по-скъпо от това, което всъщност сте искали.

Този подход също така елиминира половинчатата покупка (ако се колебаете за две неща, а вземете само едното). Тактиката дава сигурност, че повечето потребители ще купят два пъти повече продукта, тъй като са доволни, че ще получат солидно намаление за втората стока.

5. Карти за лоялност.

Клиентските карти по супермаркетите не са създадени нито за да пазарувате по-евтино, нито защото сте лоялни клиенти. Всъщност, те ви карат ви да си купувате повече неща, за да трупате точки, които да използвате при завръщане в същия магазин, за да пазарувате уж по-евтино. Колкото повече точки съберете, толкова повече отстъпки ви се полагат, но и толкова повече сте похарчили. А и трябва да се върнете в магазина, за да ги използвате. Доста често клиентите си купуват абсолютно ненужни неща, само за да съберат точки на сметката си.

Тагове: Интересно

Прочетете още